GetaPro

Kā beigt dzīvot “no algas līdz algai”. Aleksandra stāsts.

  • Intervija
  • 07-05-2019

Aleksandrs ir viens no pirmajiem izpildītājiem portālā GetaPro. Mēs aicinājām viņu uz lielo sarunu. Aleksandrs pastāstīja par savu dzīvi, par mīlestību pret savu darbu un par to, kā viņš ieguva vairāk brīvības, atrodot pasūtījumus portālā GetaPro.

Kādēļ strādāt savā labā ir izdevīgi, kā atsauksmes palīdz saņemt jaunus pasūtījumus, cik piedāvājumi ir jānosūta, lai saņemtu sapņu pasūtījumu, kā arī citi noderīgi padomi no GetaPro veterāna Aleksandra.

 

-       Aleksandr, kā jūs domājat, kas traucē cilvēkiem strādāt savā labā; tā, kā to darāt jūs?

- Visi nevar būt priekšnieki, vadītāji… Bet kad tu strādā savā labā, tev vienkārši ir jābūt vadītājam dvēselē. Protams, tas nenotiek uzreiz. Hop! Pamodies un esi kļuvis gudrāks! Kad man bija 20 gadu, es arī strādāju būvuzņēmumā, tā sakot, “onkulim”. Taču pēc tam sapratu, ka vēlos no dzīves vairāk, vēlos kaut ko darīt pats.

 

-        Pastāstiet par sevi! Kur augāt, mācījāties?

- Esmu dzimis Dobeles rajonā, taču pirms piecpadsmit gadiem pārcēlos uz Rīgu. Pēc profesijas esmu mēbeļu galdnieks. Pirmajā brīdī darba bija maz. Krīze. Un es sāku strādāt celtniecībā. Maksāja nepieklājīgi maz, 2005.gads! Nostrādāju celtniecībā līdz 23 gadu vecumam un tad, aizgāju lielā zviedru uzņēmumā. Tas arī šodien ir savas nozares līderis Latvijā. Sāku strādāt kā vienkāršs darbinieks, taču drīz vien priekšniecība pamanīja manu vēlmi strādāt un paaugstināja amatā. Pēc pusgada jau biju grupas vadītājs. Atbildēju apmēram par 30 cilvēkiem. Es biju gan menedžeris, gan sekretārs. Bet maksāja maz. Es to pamanīju un izdarīju secinājumus. Vienu reizi teicu, otru... Galu galā algu palielināja, taču pavisam nedaudz, un es aizgāju, neskatoties uz to, ka mani centās pierunāt palikt. Pēc sasniegtajiem panākumiem lielā uzņēmumā sapratu, ka mans darbs netiek novērtēts. Bet es esmu savas lietas fanātiķis! Un es par to gribu saņemt pienācīgu atalgojumu. Tā nolēmu strādāt pats sev. Sākumā strādāju viens. Tagad strādāju komandā ar diviem meistariem, kurus pats esmu apmācījis. Attīstos lēnām. Neņemu cilvēkus no malas, lai tiktu galā ar lieliem objektiem, jo pats atbildu par darba rezultātiem un man vienmēr ir jābūt par tiem pārliecinātam. Jomā, kurā strādāju, ļoti daudz ir atkarīgs no cilvēku atsauksmēm. Labas atsauksmes ir ļoti svarīgs aspekts!

 

-        Kas jūsu darbā ir vispozitīvākais un visaizraujošākais, ja neskaita atsauksmes?

- Man ļoti patīk projekta sākums… Kad tu tikai fantazē un prāto, ko darīsi. Tāpat ir aizraujoši saprast, kā tu to izdarīsi. Un, protams, pats noslēgums.

 

-        Kuri klienti ir vislabākie?

- Tie, kuri nedod daudz padomu (smejas). Vispār man patīk komunicēt ar dažādiem cilvēkiem.

 

-        Kā jūs uzzinājāt par portālu getapro.lv?

- Ooo! Portālā getapro.lv es esmu no pašiem pirmsākumiem! Būvniecībā biju pats pirmais. Par GetaPro uzzināju internetā. Tajā laikā nodomāju, kādēļ gan nav portālu, kuros tu vari piedāvāt savus pakalpojumus. Kādēļ nav tāda, kur notiek tāpat kā lielajos uzņēmumos, kur izpildītāji kā konkursā piedāvā savus pakalpojumus, bet pasūtītāji izvēlas labāko? Es tikai domāju par to, bet kāds jau bija paspējis izdarīt. Es reģistrējos un drīz sāku saņemt pasūtījumus. Tagad es saņemu apmēram sešus pasūtījumus dienā. Pat mūsu sarunas laikā es telefonā redzu jaunus pasūtījumus.

 

-        Vai bija viegli saņemt pirmo pasūtījumu portālā getapro.lv ?

- Mans pirmais pasūtījums bija ventilatora nomaiņa vannas istabā. Un kad es visu izdarīju ātri un labi, tas pats pasūtītājs man uzticēja flīžu likšanu. Šis pasūtītājs bija “uz jūs” ar datoru un nezināja, kā portālā uzrakstīt atsauksmi. Vissmieklīgākais, ka pēc laiciņa man piezvanīja getapro.lv administrators un teica, ka Andris (tas pats mans pirmais pasūtītājs) grib uzrakstīt par mani atsauksmi, taču nezina, kā to izdarīt. Viņi palīdzēja, un es saņēmu savu pirmo labo atsauksmi. Tātad – saņemt pirmo pasūtījumu un labu atsauksmi bija viegli. Taču tas bija sen. Tagad, protams, konkurence ir lielāka, saņemt pasūtījumu ir grūtāk. Tagad ir jāsaņem vairāk pozitīvu atsauksmju, vairāk Like, savu profilu jānoformē ar kvalitatīvām savu darbu fotogrāfijām. Proti, mazliet jāpapūlas, un viss notiks. Es noticēju šim projektam jau pašā sākumā. Jutu, ka portāls attīstīsies, un nekļūdījos.

 

-        Vai labas atsauksmes palīdz saņemt pasūtījumus?

- Noteikti! Taču atsauksmes un to skaits ir jāvērtē ar prātu. Tu, iespējams, esi labs meistars, strādā lielā objektā un saņemsi tikai vienu atsauksmi ilgākā laika posmā. Tikmēr cits meistars, kurš arī ir labs, bet nodarbojas tikai ar maziem pasūtījumiem, īsākā laika posmā saņems vairāk labu atsauksmju. Piemēram, man šobrīd ir 17 labas atsauksmes. Un tie ir mani rezultāti pēc diviem darba gadiem. Taču es strādāju lielos projektos, kas ilgst vismaz divus mēnešus. Kāds cits divu mēnešu laikā var pabeigt desmit pasūtījumus un attiecīgi iegūt desmit atsauksmes. Sistēma ir ļoti laba, taču tā ir jāizprot.

 

-        Cik piedāvājumu ir jānosūta, lai saņemtu pasūtījumu?

- Ir dažādas situācijas... Godīgi sakot, statistiku neesmu veidojis, taču vissvarīgākais ir vienmēr nosūtīt piedāvājumu. Un reiz tu noteikti saņemsi vēlamo pasūtījumu. Man ļoti patīk GetaPro, jo te viss notiek draudzīgi: vispirms es izvēlos pasūtītāju, bet pēc tam viņš – mani. Ja vienojamies, tad strādājam.

 

-        Kā jūs vērtējat dzīvi PIRMS un PĒC getapro.lv?

- Agrāk strādāju bez kustības, man nebija savu finanšu. Kā saka, strādāju “no algas līdz algai”. Bet tagad pats organizēju savu darba laiku atbilstoši konkrētām vajadzībām. Un tas ir lieliski! Man vienmēr ir mērķis. Tāds nu esmu: mīlu izmēģināt kaut ko jaunu un mīlu riskēt.

 

-        Kam jūs dodat priekšroku: ja tevi izvēlas pasūtītāji vai ja tu pats izvēlies pasūtītāju?

- Man šķiet, abi varianti ir labi. Ir tāda nianse: ja meistars ir labs, tad viņš būs aizņemts pie jebkura varianta. Diemžēl ir daudz “labu” meistaru, kuri strādā slikti, bet cenšas pierādīt, ka ir labi… Man, piemēram, ir priekšlikums portālam GetaPro: pievienot iespēju pasūtītājiem tieši sazināties ar meistariem, taču ne ar visiem, bet tikai ar tiem, kuriem ir ļoti laba vēsture. Piemēram, izveidot meistaru lojalitātes programmu. Lai tādu nav daudz, toties par viņiem varēs galvot. Ja pasūtītājs var gaidīt šādu meistaru, tad viņš saņems kontaktinformāciju.

 

-        Kādas ir jūsu individuālās metodes darbā ar klientu?

- Sava darba garantija. Strādāju pēc labākās sirdsapziņas, kā priekš sevis. Darba laikā vienmēr pamanu problēmas, kas ir radušās vēlāk. Tām var nepievērst uzmanību, taču es, tieši otrādi, vienmēr par tām saku pasūtītājam un palīdzu tās izlabot.

 

-        Ko tu ieteiktu jaunajiem, kas tikko ir reģistrējušies portālā GetaPro?

- Nezinu, vai to var nodēvēt par padomu, taču man šķiet, ka vissvarīgākais ir vēlēšanās strādāt. Nevis pelnīt, bet gan darīt to darbu, kuru esi izvēlējies. Ja tieksies tikai pēc naudas, tad galu galā būs tikai lieli parādi un lielas problēmas. Tāpat jābūt godīgam: nedrīkst mānīt cilvēkus, kuri neko nesaprot no celtniecības, bet tādu, diemžēl, ir ļoti daudz. Rezultātā saņemsi, ko pelnījis, un apmānīts būsi pats. Būvniecībā var labi nopelnīt, arī strādājot godīgi. Protams, visi grib ātrāk, taču jābūt pacietīgam.

 

-        Bet kādēļ tu tik ļoti vēlies strādāt sev? Ja jāatbild divos vārdos…

- Tādēļ, ka tad tu visu kontrolē pats.

 

-        Jums ir bijuši dažādi pasūtījumi? Kāds bija visdārgākais pasūtījums?

- Divistabu dzīvokļa kapitālais remonts, izmantojot jaunākās tehnoloģijas… Pilnīga demontāža... Peldošas grīdas... Viss atbilstoši augstākajai klasei!

Manā dzīvē bijis ļoti daudz dažādu pasūtījumu un pasūtītāju. Prātā palikusi kāda ļoti pieklājīga pasūtītāja, kas bija “gatava uz visu”. Jokoju! Viņa aizrāvās ar manām idejām un novērtēja visu, ko es darīju. Tas bija lieliski! Ar tādiem cilvēkiem ir prieks strādāt.

 

-        Tik drosmīgu un ambiciozu cilvēku kā tu, kuri strādā paši sev, nav daudz…

- Visiem tas nav dots! Daudzi baidās atteikties no stabilitātes. Taču patiesībā stabilitāte ir atkarīga no mums pašiem, nevis no “onkuļa”, kura labā mēs strādājam. Arī man ir gājis visādi. Reiz es gandrīz aizbraucu no Latvijas, kad bija grūti laiki. Tobrīd man bija piedzimis dēls. Uzreiz bija vairāk vajadzību un grūtību, taču es tiku galā, un tagad te, mājās, jūtos ļoti labi. Tev ir jānoskaņo sevi pozitīvi, nav jānolaiž rokas un viss izdosies. Stabilitāte – tā ir tava iekšējā pašsajūta. Protams, ģimenes atbalsts ir svarīgs. Mana sieva ļoti veicināja to, lai es “pamostos”, beigtu “peldēt pa straumi” un īstenotu savu sapni – sākt strādāt pašam sev.

Atpakaļ