
Glezna pēc pasūtījuma: īsta ekstra vai to var atļauties ikviens?
Vai esi kādreiz prātojis, kāpēc viena glezna maksā 150 EUR, bet cita – 10 000 EUR, pat tad, ja tās ir idejiski līdzīgas? Vai mākslinieks ir tikai tas, kurš mācījies un pabeidzis mākslas skolu? Par mākslinieciskajā pasaulē aktuāliem, bet dažkārt sensitīviem jautājumiem “GetaPro.lv” sarunājās ar mākslinieci Anitu. Viņa savus “GetaPro.lv” platformā satiktos klientus priecē ar pēc pasūtījuma radītām gleznām un dažādiem interjera dekoriem.
Anita, kad cilvēks sevi drīkst saukt par mākslinieku? Tad, kad ir iegūta attiecīga izglītība vai tad, kad radošu izpaudies un pats vēlies sevi par tādu saukt un tā jūties?
Katrs pats izvēlas sevi saukt vai nesaukt par mākslinieku. Dažkārt sabiedrība vai apkārtējie Tevi par tādu sauc, bet viens to var izdarīt ar cieņu un lepnumu, bet otrs - nievājoši. Tomēr es uzskatu, ka no titula nemainās izpaušanās vēlme un nepieciešamība. Manā gadījumā – es gleznoju, jo citādi nevaru.
Kā veidojas gleznas vērtība un cena? Kāpēc to cenas mēdz būt tik dažādas? Jūs noteikti esat dzirdējusi komentārus par dažādiem mākslas darbiem: “Šo jau es pats mācētu uzzīmēt, par ko jāmaksā tāda cena?”
Cenu parasti sastāda materiālu un darba stundu izmaksas, kuras tiek reizinātas ar 3, 4 vai vairāk. Tajā pašā laikā, mākslinieks var samazināt cenu esošā pieprasījuma dēļ, vai tieši otrādi – izvēlas gleznai noteikt lielāku cenu, balstoties īpašās emocijās. Piemēram, ja glezna tapusi īpašā noskaņojumā, varu cenu uzlikt lielāku, lai darbs ilgāk paliek pie manis. Ja kādam tā ļoti iepatikusies, visu var sarunāt – arī cenu, jo gleznotājs tomēr vēlas, lai darbi atrod vietu un savus cilvēkus. Ar pasūtījuma gleznām ir nedaudz citādāk – ņemu vērā laiku, pūles, materiālus un orientējos pēc vidējās cenas.
Pieņemsim, ka cilvēks vēlas gleznu vai kādu mākslas darbu savai viesistabai. Kā izvēlēties mākslinieku un kam jāpievērš uzmanība?
Izvēloties gleznu konkrētai telpai, jāņem vērā gan interjers, gan stils, gan tonalitāte, jo glezna var iederēties un papildināt, bet dažkārt – ieviest haosu. Latvijas iedzīvotājiem parasti ir ļoti laba gaume. Iesaku paļauties ne tikai uz savām sajūtam, bet arī ieklausīties izvēlētā mākslinieka ieteikumos. Man patīk, ka pirms pasūtījuma darba uzsākšanas varu apskatīt telpas interjera bildes, kurā glezna paredzēta. Arī par gleznas izmēriem vērts konsultēties un aprunāties ar mākslinieku.
Kāda ir savstarpējā etiķete procesam no pasūtīšanas brīža līdz mākslinieks to izpilda un atdod klientam? Kas jāzina, lai process noritēti cieņpilni un patīkami abām pusēm? (Kā vienoties par darba izskatu, cenu, izpildes termiņu u.c. jautājumiem)?
Runājot par etiķeti – vienkārša, laipna attieksme vienam pret otru. Vissvarīgākais ir patiesi ieklausīties vienam otrā. Par cenu vienkārši jārunā, jādiskutē, jāmēģina atrast pieejams variants abām pusēm. Dažkārt māksliniekam sanāk piekāpties, taču ir arī gadījumi, kad pasūtījumu nepieņemu, jo nosauktā cena ir neadekvāta un ir neiespējami to kvalitatīvi izpildīt konkrētajā laikā.
Kas ir pats grūtākais un kas – iedvesmojošākais, veidojot pasūtījuma darbus? Vai Jums ir svarīgi zināt klienta raksturu, intereses, dzīves skatījumu u.c. nianses?
Pats grūtākais – ja nav skaidri saprotams, ko klients vēlas rezultātā, ja procesā pēkšņi tiek mainītas domas un detaļas. Man iedvesmojošs ir pats sagatavošanās process, pati gleznošana un pēdējā lakas kārta, kad darbs “iemirdzas” un ir pabeigts. Viennozīmīgi, labprāt uzzinu klienta raksturu, dzīves skatījumu un citas nianses – tā gleznot ir vieglāk.
Kurš pasūtījums Jums ir bijis vispārsteidzošākais vai atmiņā paliekošākais? Varbūt ir kāds īpašs stāsts?
Es labi atceros visus savus pasūtījumus, atliek vien ieskatīties bildēs un viss ataust atmiņā. Es savu veikumu pat varētu klasificēt dažādās grupās, piemēram: ātri un viegli gleznojumi; gleznojumi, kur jāpieliek lielas pūles; smalkas meditatīvas kopijas; neatdotie darbi utt. Viens īpašais gadījums bija šāds: sieviete izstāstīja savu redzējumu un vēlmi – nepieciešama glezna ar smalkiem ziediem uz tumša/ spilgta fona. Esot apskatījusi manus darbus un pilnībā paļaujas. Laikam kādas ķīmiskas reakcijas dēļ, žūstot vairākām kārtām (pagleznojums - sarkans, virsū zilgani zaļš), uz fona parādījies nospiedums. Ja labi ieskatījās, izskatījās pēc cilvēka bez matiem ar lielām domīgām acīm. To neaizkrāsoju, un tā šī seja palika starp smalkajiem ziediem. Mēģināju pastāstīt to klientei, taču viņu tas neinteresēja, viņu ļoti apmierināja gala rezultāts. Tā nu tagad kaut kur dzīvo mana īpašā glezna. Ja godīgi, katrs jaunais gleznojums man šķiet kā īpašs. Dažkārt ir grūti iesākt, taču, kad process aizsācies, viss izdodas. Man savas gleznas patīk, tādas vai citādas.





Kādos gadījumos visbiežāk pasūta gleznas u.c. veida mākslas darbus pēc pasūtījuma?
Gleznas visbiežāk pasūta dāvanām, piemiņai, vai kā ilgi iznēsātu ideju, kuru beidzot gribas realizēt un redzēt savā interjerā.
Kā Jūs nonācāt līdz tam, ka gleznošana un dizains kļuva par Jūsu profesiju? Vai bija brīdis, kad hobijs pārtapa darbā?
Sākotnēji ilgus gadus pasniedzu gleznošanu, zīmēšanu un tekstilu bērnu mākslas skolā, kā arī vadīju privātus kursus bērniem un pieaugušajiem savā studijā. Vienubrīd sapratu – lai pelnītu ar gleznošanu, nepietiek ar vakariem un brīvdienām, nepieciešams kaut kas daudz vairāk par prasmi gleznot. Jābūt labam pārdevējam, mārketinga speciālistam un ne tikai.
Kā Jūs raugāties uz mākslīgā intelekta (AI) un digitālo tehnoloģiju ienākšanu mākslā? Vai, Jūsuprāt, AI var aizstāt māksliniekus, vai tomēr dzīvajai mākslai vienmēr būs sava vērtība?
Ar mākslīgā intelekta palīdzību iespējams ātrāk un vairākās variācijās izveidot paraugus, skices, tādējādi ietaupot laiku. Piemēram, ja kādreiz ar zīmuli un krāsām zīmēju skici veselu nedēļu, tad vēl nesen planšetē tāda skice man prasīja dienu. Šobrīd tās ir minūtes vai stundas. Jautājums ir pavisam cits – kā izmantojam AI? Mākslinieka gleznots darbs būs vērtīgāks kaut tāpēc vien, ka vienmēr pastāv nejaušības faktori. Gleznojot, jebkurā brīdi varu palikt pie šīs nejaušības un to attīstīt. Vienlaikus atzīstu arī to, ka analizētiem, pēc labākajiem piemēriem radītiem mākslīgā intelekta darbiem arī ir sava vieta. Tomēr, dzīva cilvēka roku radīts darbs vienalga būs vērtīgāks un pilnīgi neatkārtojams.
Kāda ir Jūsu pieredze ar portālu “GetaPro.lv”? Vai Jums kā profesionālim šī platforma ir ērta un noderīga? Vai izdodas šeit atrast jaunus klientus?
Man patīk “GetaPro.lv”, tā ir labi izveidota platforma! Piemēram, ir ērti, ka klients manā profilā uzreiz var apskatīt dažādus darbu paraugus, bet es varu netērēt laiku uz bilžu sūtīšanas procesu. Ar “GetaPro.lv” palīdzību es iegūstu savus mazos jeb individuālos klientus. Es to nesalīdzinu ar galerijām un starptautiskajām platformām, bet mana darbošanās šeit ir kā interesants hobijs piepelnīšanās nolūkos. Paldies par Jūsu darbu!
Atpakaļ